Media Panels in de kleuterklas

Wekelijks maken zo’n 300.000 Nederlandse peuters en kleuters gebruik van de Speelpleziermethodiek, een leermethode die spel aan taal koppelt.

Integraal onderdeel van het leerprogramma zijn korte instructie- en voorbeeld films. Op de video-site www.speelplezier.tv staat inmiddels zo’n 45 uur beeldmateriaal voor verschillende doelgroepen. De film-clips zijn voor iedereen met een abonnement beschikbaar en worden gebruikt als voorbereiding door de pedagogisch medewerkers of getoond in de klas. Het gefilmd instructiemateriaal is in co-productie met Media Profile.

Alle scenes worden op de onderwijs-locaties gedraaid, dus in klaslokalen, op speelterreinen of in geïmproviseerde opname-studio’s, zoals bijvoorbeeld in gymzalen. Hiervoor worden lampen en een decor opgebouwd.

Bij het belichten van de studio-scenes werd tot voor kort gebruik gemaakt van halogeen licht in de vorm van Ianiro Red Heads en Strand Fresnels. Nadeel van deze opzet is dat de studioruimte snel warm wordt. Het urenlang filmen van presentaties is dan geen makkelijke klus.

Daarnaast is het filmen in de peuter- en kleutergroep met halogeen licht niet mogelijk omdat de hete halogeen lampen onveilig zijn in een setting met kleine kinderen.

Met de komst van de Showtec Media Panel hoefde ik niet lang na te denken om de oude halogeen verlichting in te ruilen voor nieuwe LED-lampen.

Margot Wouterse - Ontwikkelaar Speelpleziermethodiek

Voor dit type werk heb ik mooi open egaal wit licht nodig. De Media Panels geven een groot egaal licht, zonder dat er veel aan de randen verloren gaat…

In de studiosetting voorzie ik de panels van Lee Frost gels. De Media Panel 100 krijgt hierdoor een mooi groot oppervlakte, ideaal om schaduw te beperken.

 

Bij het filmen van de studioscene’s wordt gebruik gemaakt van 2 Media Panels 100 als frontlicht en 1 Media Panel 50 als toplicht. De hele set moet neutraal belicht worden. De lichtopbrengst van de panels is ruim voldoende. Mijn camera heeft dual ISO. Met de Media Panel inclusief de frostfilter diafragmeer ik op een T-stop van 11. Hierdoor heb ik nauwelijks problemen met de focus, alles blijft mooi scherp,… hoe wild het voor de camera ook toegaat… en met kinderen voor de lens is dat meer regel dan uitzondering.

Media Profile gebruikt de Media Panels ook voor ander ENG-werk.

De Sachtler locatielampen blijven sinds kort in de berging staan… Ik neem alleen nog maar de Media Panels mee. De ingebouwde dimmers zijn natuurlijk handig. Hierdoor kun je mooi een interview net dat extra cachet geven, de ‘beroemde’ filmlook; links en rechts van het gezicht een ander T-stop, zonder dat je met ND-gels hoeft te werken. Je checkt je belichtingsmeter en draait aan de knop… dat spaart veel tijd op een set…

De Media Panels hebben een native kleurtemperatuur van 5000K. Voor locatie werk met bestaand kunstlicht gebruik ik steeds LEE ¾ CTO filters. Hierdoor wordt het blauwe daglicht van de Media Panels aangepast naar kunstlicht. Zelfs in combinatie met een frost filter blijft er ruim genoeg licht over. Ik heb altijd een filtertas bij mij. Niet alleen om licht te corrigeren maar ook om creatief met belichting om te gaan of bestaand licht te kunnen aanpassen. Het is tenslotte een creatief proces en niet alleen techniek… Dat de Media Panels een vaste kleurtemperatuur hebben, is voor mij daarom geen issue. Voor mij zijn de Media Panels een no-nonsense tool…ze doen wat ze moeten doen…  en in alle eerlijkheid… ze zijn zeer concurrerend geprijsd… Voor Media Profile,… een aanwinst. Meer informatie over de Media Panels, klik hier.

Gebruikte materialen op locatie:

  • Panasonic EVA-1
  • Convergent Design – Odyssey 7+
  • 2x Showtec media panel 100
  • 1x Showtec media panel 50

Gefilmd in UHD, afgeleverd in 1080P.